Saturday, May 10, 2008

Put kojim se ređe ide...


Uvek sam davao prednost tastaturi u odnosu na miša, tako da su me uvek interesovale tastaturne prečice kojima bih mogao brže i lakše da pokrenem neki program ili komandu dotične aplikacije. KDE je i po tom pitanju izuzetno fleksibilan. Pored velikog broja predefinisanih tastaturnih prečica KDE ima "u rukavu" pregršt akcija koje je moguće pozvati nekom od tastaturnih prečica koje korisnik može da definiše po svom nahođenju. Lepa osobina KDE-a je da omogućava menjanje već predefinisanih prečica, što se radi vrlo jednostavno iz Control Center-a. Radi lakše preglednosti ja sam prečice podelio u dve grupe: globalne i programske. Globalne prečice se odnose na prečice kojima se pozivaju programi, kreće po virtuelnim radnim površinama, između prozora i sl., dok programske prečice pozivaju pojedine opcije samih programa, i isključuju sam program. Podrazumeva se da ću napomenuti koju sam (i da li sam) prečicu ja dodao ili izmenio... Globalne prečice:

  1. Ctrl+Alt+Delete - pokreće menadžera sesije, tj. dijalog prozor za prekid sesije, isključivanje računara ili restart istog. U okviru ovog prozora pojedine opcije se aktiviraju kombinacijama Windows tastera (Super button u KDE-u) i slova E, T i R čime se prekida sesija, isključuje ili restartuje računar, respektivno,
  2. Ctrl+Alt+Shift+Delete prekida sesiju bez upozorenja da će ista biti prekinuta,
  3. Ctrl+Alt+Shift+Page Down isključuje računar bez upozorenja,
  4. Ctrl+Alt+Shift+Page Up restartuje računar bez upozorenja,
  5. Ctrl+Alt+Esc pokreće program za zaustavljanje aktivnog procesa (Kill Window opcija). Vrlo korisno kad program "zakuca" (uvek bagoviti Open Office napr.),
  6. Ctrl+Alt+L zaključava sesiju,
  7. Ctrl+Alt+Insert pokreće dijalog prozor za promenu korisnika/sesije,
  8. Ctrl+Esc pokreće Task Manager kojim se mogu pratiti aktivni procesi,
  9. Alt+F1 pokreće K meni,
  10. Alt+F2 pokreće komande (Run Command prozor),
  11. Alt+F3 pokreće opcije aktivnog prozora,
  12. Alt+F4 zaustavlja tekući program/prozor,
  13. Ctrl+Alt+D prikazuje Desktop (Show Desktop opcija),
  14. Alt+Tab omogućava kretanje između prozora,
  15. Alt+Shift+Tab omogućava kretanje između prozora, ali unazad,
  16. Ctrl+F1-F12 omogućava kretanje između prvih 12 virtuelnih radnih površina, Ctrl+Alt+Shift+F1-F8 kretanje između preostalih 8 virtuelnih radnih površina, pod uslovom da je uključeno svih 20 radnih površina,
  17. Ctrl+Alt+strelica na gore (Up) menja tastaturni raspored i pismo (ćirilično, latinično, kinesko i sl.). Ovu prečicu sam ja dodao jer me nervira da pri prelasku sa "srpske" na "englesku" tastaturu klikćem na ikonice zastava u systray-u, i obrnuto,
  18. Shift+Delete potpuno briše (Shread) datoteke i direktorijume, tj. ne prebacuje ih u Trash (za razliku od tastera Delete), što je jako opasna prečica, i stoga, jedna od mojih omiljenih :-).
Programskih prečica ima mnogo i razlikuju se od programa do programa, tako da ih neću pominjati u ovom tekstu, već u okviru tekstova o pojedinim programima koje budem opisivao... Samo da napomenem da Ctrl+Q isključuje svaki KDE/Qt program...
Sve prečice se mogu menjati, dodavati i brisati iz Control Center-a, u okviru opcije Regional&Accessibility>Keyboard Shortcuts:




Keyboard Shortcuts u okviru taba Command Shortcuts omogućava dodeljivanje tastaturne prečice svakom programu ponaosob, što olakšava pokretanje omiljenih i najčešće korišćenih programa. Ne moram da napominjem da su mogućnosti samo opcije Regional&Accessibility KDE Control Center-a samo vrh veeeliikog ledenog brega...

4 comments:

GoranSTX said...

Bez obzira šta drugi misle i ja smatram da je rad sa minimalnom upotrebom miša efikasniji i brži. Samo treba naučiti sve prečice... E, jel ima prečica za paljenje kompa :)

Stesha said...

Ima,ako nabaciš neku TV kartu, onda imaš daljinac da ti pali i gasi mašinu, što mene neizmerno raduje... :)

GoranSTX said...

eeeee... im'o tak'u kartu pa je mor'o menjat za drugu, jer prvobitna nije šćela da se druži sa mojijem linuxom. A iskreno u zadnja tri meseca ni ne gledam TV. Smori me čim vidim šta se dešava...

Stesha said...

Ali, daljinski... Ima li genijalnije sprave od njega? :)